5. mai 2015

2015 - Fremdeles ikke mitt år.

Tja, hva skal man si?
Sist jeg skrev noe som helst her, var jeg ca 9 uker ut i "rekonvalens" etter et kraftig overtråkk den 4. januar i år. Nå har det bikket 4 mnd.

Etter å ha ventet i nesten 2mnd, fikk jeg endelig vært på MR-undersøkelse og det ga jo klart svar. Fikk beskjed for en uke siden at mitt fremre talofibulære ligament har en total ruptur. Så det er altså revet helt over.


Kilde



Jeg skjønte vel egentlig ganske tidlig at dette var "noe mer" enn et vanlig overtråkk, men når legen ikke er bekymret er ikke jeg det heller. Jeg trente ganske jevnt frem til påsken, med styrke de første ukene og så litt jogging etterhvert som jeg ble bedre. Til slutt ble jeg lei av å luske meg rundt, og kun være i stand til halvveistrening, så nå innrømmer jeg å ikke ha hatt på treningstøy siden 7.april.

Jeg syns det er så frustrerende å ikke få gjort noe av det jeg hadde tenkt. Ganske lei av at trening stort sett skal bestå av øvelser for ditt og datt. Jo mere tid som går, jo flere øvelser får jeg på lista. Styrkende fot-øvelser mot plantar fascitt. Et helt arsenal av øvelser for hoftebøyere og alt rundt. Øvelser for aktivering av setemusklatur. Øvelser mot låsninger i brystrygg. Øvelser for kjernemusklatur. Og nå får jeg enda flere. For gjett hva? Behandling for avrevne ligamenter er (hold deg fast);  -styrkende øvelser.

Nå må jeg vente i opptil 3 uker på time hos fysioterapeut, og da er det på med øvelser for propriosepsjon, balanse og styrke i ankelleddet. Jeg tror jeg blir dårlig. Det som er mest irriterende å tenke på, er at hadde det blitt satt igang rehabilitering med en gang, hadde jeg kanskje løpt rundt i skogen allerede. 4mnd er lang tid.

Jeg vet ikke når jeg får løpt. Slik det ser ut nå, er det noe vits i å i det hele tatt begynne igjen?
Jo, jeg elsker å løpe, jeg får bare så sjeldent gjort det. Ikke får man særlig klare svar heller. Jeg forstår at hvert tilfelle er individuelt, men er det noe mulighet for å delta i løp denne sesongen? Tja, det er det ingen som kan svare på.

Om noen har en solskinnshistore om avrevne ankelligamenter å komme med, er det masse plass i kommentarfeltet! Jeg tar meg en bolle imens.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar