13. oktober 2014

Siri gjør nye/gamle triks!

I min iver etter å bedrive alternativer til løping, rotet jeg meg i kveld ned i den lokale svømmehallen!
Jeg kan ikke huske sist jeg var i et basseng, men over 20 år må det iallefall være. Jeg var faktisk litt usikker på om jeg i det hele tatt kunne svømme fremdeles...

Men, det er muligens som sykling, det er der inne i skrotten et sted, og bare venter på å få utfolde seg! Det var faktisk kjempefint å komme seg i vannet, og jeg oppdaget veldig fort at svømming er bra trening. Jeg kunne ikke huske at det var såpass tungt, og i den 25m lange dammen greide jeg bare tre lengder i slengen før jeg måtte stoppe etter luft. Så jeg kjøpte meg like godt klippekort på vei ut, for dette kan jeg ha god nytte av!


Ikke fullt så folksomt, heldigvis.
Bading er mer poppis i Kina.
(kilde)



Jeg lærte også to ting:

  • Svømmebriller er ikke bare til for at folk skal se raske ut. 
  • Bade-moten i 1995 er ikke den samme som i 2014.
Jeg bruker kontaktlinser, og det tok ikke lang tid før jeg virkelig skulle ønske at jeg hadde svømmebriller. Øya ble trå og kjipe og det ødela flyten litt...
Min (særs lite brukte) badedrakt anno -95 hadde et "interessant snitt" i forhold til hva jeg husket. Hadde jeg prøvd den på før jeg dro, hadde jeg nok ikke dratt. Så høy skjæring har man vel neppe sett siden Jane Fonda's aerobickostymer fra samme tiår (og NEI, drakte mi har IKKE en tråd i rumpa!). Beina mine så plutselig 2m lange ut da, så vet ikke hvor bra/dårlig det egentlig var. Tror jeg skal shoppe etter noe litt mer "tekkelig" likevel...

Spøk til side; om du har en lokal svømmehall du ikke har besøkt på lenge, gi den en sjangs. Jeg betalte bare 56 kr, og da kunne jeg bade, svømme og ta badstue av hjertens lyst fra kl 19-22. Det er jaggu meg billig! Ikke mange andre fritidsaktiviteter kan konkurrere med den prisen. Det funket akkurat som det gjorde da jeg var ung, skapnøkkel på en strikk og alt :) ...ah, nostalgi...

Nå har jeg klippekort, og gleder meg allerede til neste gang. Svømmehallen vår har tilbud til badeglade alle dager, helger også, og det er jo fabelaktig. Min dag blir mandager da. Da er det kun for voksne og antakelig best forhold for trening. Jeg syns det er viktig å støtte opp om lokale tilbud om man setter pris på dem, det er mange svømmehaller som står tomme rundt omkring i landet og det er trist. Ved å bli flinkere til å bruke slike tilbud, er man med på å sikre at barna kan få ha et sted å lære og svømme, samt at eldre og uføre har et godt tilbud til skånsom trening og fysisk aktivitet. Også de klønete, skadde løperne,da.

Hurra for kommunale tilbud!

(nå er jeg bare spent på hvor støl jeg kommer til å bli i arma...heh.)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar